W roku 1950 Armia USA zgłosiła zapotrzebowanie na nowy samochód terenowy, który miał zastąpić używane dotychczas "Jeepy" - Willisy GP, Fordy MB, M38 i M38A1. Ford Motor Company otrzymała kontrakt na opracowanie nowego pojazdu i skonstruowała pierwszy prototyp w roku 1952. Rownolegle z testowaniem konstrukcji powstawały dalsze prototypy. Część z nich posiadała stalowe a część aluminiowe nadwozia. Ostatecznie do produkcji skierowano wersję ze stalowym nadwoziem, informacyjną serie takich pojazdów wyprodukowano w zakładach Forda w roku 1960. Później kontrakty produkcyjne otrzymały także zakłady Kaiser-Jeep i AM General. M151 nazwano MUTT - od Medium/Military/Multi Utility Tactical Truck.
Powstały pojazd odznaczał się wieloma ciekawymi cechami z których najistotniejsza to samonośne nadwozie, które upraszczało konstrukcję MUTTa, zwiększało prześwit a jednocześnie obniżało środek ciężkości. Inna niezwykłą cecha samochodu M151 było niezależne zawieszenie wszystkich kół na wahaczach poprzecznych, które znakomicie poprawiało włąściwości terenowe i komfort użytkowania pojazdu. Niestety tylne zawieszenie samochodu M151 okazało się jego najbardziej tragiczną cechą, prowadzącą do śmierci wielu niedoświadczonych kierowców, którzy wchodząc w zakręty z nadmierną prędkością doprowadzali do wywrotki, zwykle fatalnej w skutkach. Ta cecha doprowadziła do tego że M151 jest "w cywilu" nieproporcjonalnie rzadko spotykany, ponieważ rząd USA wprowadził zasadę że samochody te są sprzedawane tylko na części, a ich nadwozia są niszczone, aby chronić nieświadomych użytkowników przed niebezpieczeństwem.
W roku 1964 wprowadzono udoskonaloną wersję M151A1. Główna zmiana w tym modelu to wzmocnione i usztywnione tylne zawieszenie. W ten sposób starano się poprawić stabilność na zakrętach i zwiększyć obciążalność aby umożliwić przewożenie uzbrojenia, takiego jak np. karabin maszynowy na stojaku. Najłatwiejsza do zauważenia zewnętrzna różnica w stosunku do M151 to zamontowane na przednich błotnikach migacze w małych kroplowych obudowach. Samochód M151A1 to standardowy lekki pojazd wojny w Wietnamie.
Przedstawiony eksponat to model samochodu M151A1 w skali 1:35 zbudowany z zestawu firmy Academy z wieloma przeróbkami. Nosi malowanie z 1968 roku należące do 716 kompanii żandarmerii wojskowej, odpowiedzialnej za Cholon - chińską dzielnicę Sajgonu.
Długość: | 3371 mm |
Wysokość: | 1803 mm |
Szerokość: | 1626 mm |
Masa własna: | 975 kg |
Ładowność na drodze: | 545 kg |
Ładowność w terenie: | 363 kg |
Max. dopuszczalna masa przyczepy na drodze: | 908 kg |
Max. dopuszczalna masa przyczepy w terenie: | 681 kg |
Prędkość maksymalna: | 88 km/h |
Moc silnika: | 65 KM @ 4000 obr./min |
Moment obrotowy: | 172.8 Nm @ 1800 obr./min |